Pages

Monday, May 21, 2012

Tengok Tasik, Sungai dan Kampung di Northumberland National Park

Ahad, keluar jam 9 pagi ke airport bersama Shikin, El dan Sal untuk menjemput Linda yang datang untuk buat viva di Newcastle University, hantar Linda ke rumah Shauki, Fiza jemput bersarapan dulu, Shauki takada dia ke London ada perjumpaan rumah kuning..Balik dari rumah Shauki, Adam pun dah bersiap-siap. Kami pun keluar ambik angin. Hari ni hala ke barat dan utara 53 batu dari Newcastle. Melalui jalan kampung, seperti biasa..saujana mata memandang padang ragut dan ladang pertanian bermusim. Sampai ke northen capital pekan dan beberapa lagi pekan dan kampung kecil tetapi semuanya tersusun, bersih dan lengkap.


Jalan kampung di Northumberland


Singgahh di kota lama abad ke 13, tempat pertahanan orang Inggeris berperang dengan orang Scot zaman dulu

 Adam nak cuba panjat kota macam orang Scot buat 900 tahun dulu
 Batu yang mudah diperolehi samada di quari dalam tanah atau atas bukit di serata England
Binaan batu kekal dan tahan cuaca, bukti tinggalan sejarah zaman dahulu. Di negara kita banyak yang dah musnah disebabkan oleh cuaca, penjajahan dan kelalalaian manusia..lagi pun binaan kita banyak daripada kayu sebab sumber kayu paling banyak dan mudah...kecuali binaan di abad awal 2 masehi di serata tempat di Kedah dan Kedah Tua.

Adam sedang penanda tempat raja keturunan Dane yang dibunuh kat situ pada tahun 1260an. Zaman tu kalau kat tempat kita agaknya zaman kerajaan Majapahit di Jawa tengah kuat jajahan luas sebahagian Asia Tenggara...masa tu juga rasanya Genghis Khan pun tengah rancak menakluk Asia, dan Baitul Muqaddis tengah di rancang penaklukannya oleh tentera salib...kena rujuk buku sejarah balik ni.


 Subhanallah cantik pokok-pokok dengan daun baru yang menaungi jalan-jalan di sini

 
Kemudian kami turun ke bawah jambatan tepi sungai
disambut itek liar yang berkampung di sini

 Adam teringat anak itek dia dulu yang dia bela masa duduk kat rumah kedai di Pandan dulu
Kalau itek Adam ada lagi tentu dah besar dan boleh berenang macam ni kan..

Dua beradik ni seronok bila dah boleh keluar dari kereta

Apa yang depa sembang tu..

Wahhh segarnya angin di sini


 Adam sedang discharge negative energy...
 Kampung kecil yang bersih dan cantik, ada alor kecil yang menuju ke tasik.
El minta dilepaskan, nak eksplore sendiri jalan kat sini
Dah jumpa bunga, El suka bunga
Balik dari rumah Shauki, Adam pun dah bersiap-siap. Kami pun keluar ambik angin. Hari ni hala ke barat dan utara 53 batu dari Newcastle. Melalui jalan kampung, seperti biasa..saujana mata memandang padang ragut dan ladang pertanian bermusim. Sampai ke northen capital pekan dan beberapa lagi pekan dan kampung kecil tetapi semuanya tersusun, bersih dan lengkap.

No comments: